Werkwijze

Elk project is anders. Maar na 100+ projecten weten we dat in elk project een aantal stappen steeds terugkomen.

Samenvatting

  1. Intakegesprek van ongeveer 60 minuten via telefoon of video-call

  2. Wij slapen er een nachtje over en maken een passend voorstel. Vaak is dit de optelsom van X uur per week tegen tarief Y met een doorlooptijd van Z weken. Uit te voeren door één van onze eigen mensen. Tarieven liggen tussen de 65 en 150 euro per uur, afhankelijk van de complexiteit van de casus.

  3. Bespreken voorstel en kennismaken met de man/vrouw die op jouw project komt. De product owner die wij selecteren is altijd per direct beschikbaar, heeft de ervaring die jullie nodig hebben, kent jullie taal en woont in de buurt.

  4. Indien een GO, dan gebruiken we de eerste paar dagen om een doordacht en dichtgetimmerd aanvalsplan te maken. Het bepalen van doelstellingen, kennismaken met de juiste mensen, etc… Onderdeel van dat aanvalsplan is ook een duidelijke planning.

  5. Projectplan uitvoeren en de KPI’s opvolgen. Dit is het meeste werk, maar dankzij de goede voorbereidingen en de achterban is onze product owner meer dan voldoende bewapend om dit project goed af te ronden.

  6. Borgen van de voortgang in jullie eigen organisatie en overdracht. Het is belangrijk dat je eigen team dit kan, zowel qua competenties als qua beschikbaarheid. We gaan er samen voor zorgen dat dit ook in de toekomst goed blijft gaan.

Check? Neem vooral contact met ons op voor aanvullende vragen of het plannen van die intake.

 

Dan…..voor de mensen die 3 minuten tijd overhebben, hieronder dezelfde werkwijze, maar dan uitgeschreven:

Intakegesprek

Als eerste willen wij weten en begrijpen waar jouw organisatie behoefte aan heeft en waar het pijnpunt zit. Dit doen we door middel van samen een kopje koffie te drinken bij jou op de locatie. Het is voor ons belangrijk om op voorhand te begrijpen wat jouw visie en vraag is om zo te bepalen hoe we jou zo goed mogelijk kunnen helpen en wat voor PO hierbij past. Het kan zomaar voorkomen dat je in een fase zit waar wij nog helemaal niet van toepassing zijn. Deze transparantie zullen wij dan ook met je delen. Aan zo’n intake gesprek zit geen bonnetje vast.  

Voorstel

Als we na het intakegesprek kunnen high-fiven op een mogelijke samenwerking, dan werken we een voorstel uit die we de volgende dag nog met je delen. Deze bespreken we dan telefonisch of op locatie en wordt aangepast waar nodig. Vervolgens selecteren wij de juiste PO voor uw opdracht. Is er vraag naar het uitschrijven van dingen dan kan een ondersteuner hiervoor uitstekend voor worden ingezet. Mocht het een complexer project zijn waarbij het hele project gedraaid moet worden dan komen onze medior/senior PO’s aan bod. 

Tarieven

Wij werken volgens een model waarbij we onze tijd reserveren en door belasten. De tarieven per uur variëren afhankelijk van de benodigde ervaring en specifieke kennis. In de regel hanteren we het volgende:

  • Een gecertificeerde product owner is beschikbaar vanaf €65,- per uur. Deze PO heeft minimaal 2 projecten ervaring en spreekt vloeiend Nederlands en Engels.

  • Onze meest senior PO's kosten €120,- per uur. Dit zijn collega’s met meer dan 10 jaar ervaring en kunnen een heel project, product of team écht op sleeptouw nemen

  • Afhankelijk van de benodigde ervaring, benodigde kennis en het beschikbare budget bepalen we in onderling overleg een tarief

  • We hebben diverse soorten ondersteuners in ons midden. Denk aan onderzoekers, interviewers, annotators, contentschrijvers, etc… Deze tarieven variëren tussen de 35 en 95 euro per uur en kunnen we activeren op uur- of project basis.

Leidend voor ons in het bepalen van de tarieven en het afrekenen zijn een drietal principes:

  • We willen waarde toevoegen en belasten alleen de tijd door waarin we dat ook daadwerkelijk doen. 

  • Fair play bij het bepalen van de tarieven. We willen namelijk niet alleen de grote corporates kunnen voorzien van een goede product owner, maar juist ook die innovatieve startup die nu nog moeite heeft om alle budgetten goed te verdelen.

  • Transparantie. Elk gewerkt uur kan je terugzien in onze portal. Zo komen er nooit verrassingen.

Voorbereidingsplan

We begrijpen dat je als klant pas een GO geeft op een voorstel als je de mensen ook hebt gesproken die het échte werk gaan doen. Daarom komt onze product owner graag in één of twee gesprekken kennismaken met de belangrijkste stakeholders en de organisatie. Op basis van deze gesprekken gaat die een voorbereidingsplan opstellen zodat de PO meteen ownership gaat creëren bij zichzelf en om de klant ook te laten zien waar de eerste milestones gaan zitten rondom techniek, maar zeker ook rondom proces, activering, content en andere faciliteiten. 

 

 

 

 

 

 

 

Dit doen wij door de volgende technieken/processen te gebruiken; 

  1. Stakeholder Management; Een van de belangrijkste acties in onze voorbereidingsfase vinden wij het begrijpen wie onze stakeholders zijn en wat hun behoeftes en rollen zijn in het project. Om dit vooraf goed in kaart te brengen weten we met wie we moeten schakelen om zo sneller en betere beslissingen te maken over wat er op de product backlog komt te staan. Wij gebruiken een handig template om onze stakeholders te beheren, waardoor wij precies weten wanneer er ingecheckt moeten worden bij hen.   

  2. Scrum Team Samenstellen; Naast het beheren van onze stakeholders, is de volgende stap om een super team samen te stellen. Het scrum team kan door u al bepaald zijn maar dit kunnen wij ook voor of met u doen.  

  3. Product Visie & MVP; Nu onze PO bekend is met de visie van uw organisatie en de betrokken stakeholders, kan de product visie vastgelegd worden.

  4. Roadmappen; De volgende stap is het opstellen van de product roadmap om het doel en de visie van het product te ondersteunen en het team op één lijn te houden. De roadmap dient ervoor om focus te houden op welke items/features echt waarde toevoegen tijdens de ontwikkeling van het product en voorkomt dat de product backlog een eindeloze lange lijst met features wordt. 

  5. Product Backlog; In de product backlog beheert onze PO welke items/features uitgevoerd moeten worden tijdens de ontwikkeling van het product. Dit is tevens ook de voorbereiding voor de sprint. Aan de hand van User Stories schrijft onze PO wat het doel en functie van zo'n item is voor een specifieke stakeholder. 

  6. Content Verzamelen; Wat vaak over het hoofd wordt gezien is het verzamelen van content. Heeft u alle content gereed, klopt deze content nog wel na de ontwikkeling van het nieuwe product, of moet dit nog geheel nieuw geschreven worden? Dit adviseren wij sterk om dit tijdens de voorbereiding in de planning en budget op te nemen om zo latere tegenslagen of budget te kort tijdens productie te voorkomen.

  7. Sprint 0; In deze sprint gaan we het voorbereidingsplan uitwerken met het team. Hierin wordt alles nog eens nagelopen en gecontroleerd of alle stakeholders aan boord zijn en de visie bij iedereen duidelijk is.   

 

Sprint Fase 

Eenmaal wanneer het project vol op gang is werken onze PO’s volgens een vast stramien om de driehoek tijd-kwaliteit-budget strak te houden. Dat stramien tweaken we overigens per product of project, want geen enkel project is hetzelfde.  

Één recent voorbeeld is een simpele vragenlijst die we mee gaven aan een PO die we mochten coachen:  

  1. Weet ik de actuele status van alles wat er in de huidige sprint zit?  

  2. Zitten er nog berichten in de slack of andere communicatietool?

  3. Weet ik van alles wat op done staat ook of het nu écht waarde toevoegt? (note: dit was een ‘continuous release’ project)

  4. Is de feedbackloop leeg? Is alles verwerkt naar tickets en user stories? Weet het MT wat er speelt (note: dit was een decentrale organisatie en alle feedback van het product kwam uit in één mailbox)

  5. Weet ik wat voor wanneer grofweg in de planning van het team staat de komende week? 

  6. Heb ik alle actiepunten van de weekly call afgerond?  

  7. Weet ik wat er in het ticketsysteem staat, hoeveel pijn dat doet en wanneer het is gefixt? 

  8. De dingen die wachten op reactie, zijn die ergens in de afgelopen dagen gecheckt?

  9. Is mijn planning op orde? Heb ik wekelijks twee dagen de tijd op gespreide blokken van 2-4 uur per blok? Staan de sprintplanningen en retro’s in de agenda?  

  10. Weet ik welke dingen maagzuur veroorzaken bij het MT die nog niet in de planbox staan voor de volgende sprint? Weet ik wanneer die wel worden uitgevoerd en weet het MT dat?

  11. Wat komt er in de aankomende sprint? Is dat helemaal uitgewerkt? Is er een scherp sprintdoel? 

  12. Is de backlog opgeruimd? 

  13. Is de backlog ‘nog uitzoeken’ leeg?

  14. Is de roadmap voor de komende 3-4 sprints helder?

 

En we werken met een zelf opgesteld intern kwaliteitsmodel. We nemen dit graag met je door als je daar behoefte aan hebt. Dit model focust zowel op de projectprocessen als op het tevreden houden van de stakeholders. 

 

 

 

Borging

Na een sprint is het product weer wat waardevoller geworden voor de gebruiker. Tijd om kwaliteit te borgen en data te verzamelen! Data wordt verzameld door het product en de opgeleverde increments te testen bij de eindgebruiker. Pas als je bij deze groep het product test en je deze data tot je beschikking hebt, kun je pas echt valideren wanneer het een waardevol product is. Dit wordt gedaan door na elke sprint een sprint review met de relevante stakeholders te houden. Hier in ontvangt het team feedback en een evaluatie van de opgeleverde increments. Ook wordt er gekeken of de opgeleverde increments voldoen aan de definition of done.  

Evaluatie

Evaluatie is vaak een onderschat onderdeel. In de kwaliteitscirkel van Deming (plan-do-check-act) is het een essentiële stap en die waardering geven wij er ook graag aan.

Los van de retrospective, review en demo zijn wij een groot voorstander van een formeel evaluatiemoment na elke 3 sprints. Dit zijn sessies van ongeveer 3-4 uur waar we met een vaste agenda de afgelopen drie sprints bespreken op kwaliteit, velocity, teamspirit en nog meer veel belangrijke aspecten. We doen dit volgens een vaste agenda waarbij we van macro naar micro werken met een compacte set oefeningen die gebaseerd zijn op de design sprint methodieken. Onze ervaringen met deze ‘evaluatie-sprint’ zijn louter positief.

Wil jij deze evaluatie-sprint met je eigen team doen? We laten je graag zien hoe het werkt. Neem even contact met ons op en we gaan je helpen.

 

@2020 productowner.nl Alle rechten voorbehouden

Wil je op de hoogte blijven via onze nieuwsbrief?

  • LinkedIn - White Circle