User Stories

Wat zijn user stories? Hoe werk ik deze uit en waarvoor worden ze gebruikt? Met deze vragen helpen we je graag. Naast het beantwoorden van deze vragen delen we een aantal templates van veel voorkomende user stories die je gemakkelijk voor je eigen projecten kunt gebruiken. 

Wat is een user story? 

User stories ook wel bekend als product backlog items zijn korte, duidelijke beschrijvingen van een functie die de gebruiker wenst te hebben in een product. Dit is meestal vanuit het perspectief van de eindgebruiker (klant of medewerker) maar kan ook zeker vanuit het oog van de ondernemer of developer zijn. Stories worden vaak uit geschreven met de volgende phrase;

 

Als een (gebruiker/rol), wil ik (doel van functie) zodat (reden/gevolg) 

Waarom user stories? 

Stories gebruiken we om een beter beeld te krijgen van wat de gebruiker precies nodig heeft om het product gebruiksvriendelijker en waardevoller te maken. Verder helpt het de product owner en het team om te bepalen welke features er onder een epic vallen. 

 

Neem bijvoorbeeld een bedrijf die het doel heeft om ook via hun website artikelen te verkopen. Dan is het wel zo handig dat klanten hun betaling via de website kunnen afronden. Dan kan de epic als volgt zijn; 

 

  • Als ondernemer wil ik dat mijn producten verkoopbaar zijn op de website, zodat ik inkomsten ontvang.

 

Deze epic bevat te veel features om in één sprint uit te voeren. Daarom ga je vervolgens dit opbreken in kleinere stories vanuit het oogpunt van een gebruiker of rol. Een paar voorbeelden zijn; 

 

  • Als magazijnmedewerker wil ik kunnen zien dat een bestelling een betalingsakkoord heeft zodat ik weet dat ik de bestelling kan gaan verwerken voor verzending. 

  • Als online winkelier wil ik mijn bestelling op een snelle en eenvoudige manier kunnen afrekenen zodat ik mijn bestelling snel kan plaatsen en bevestigen.

  • Als webmanager wil ik een duidelijk overzicht zien van het verkeer en gebruik hoe betalingen worden uitgevoerd zodat ik op basis van deze informatie de webpagina kan optimaliseren zodat deze nog gebruiksvriendelijker wordt voor de bezoeker. 

  • Als financieel medewerker wil ik een overzicht zien van alle online transacties en wat de transactiekosten zijn voor het bedrijf zodat ik deze gemakkelijk kan verwerken in de boekhouding. 

 

Zo zie je al snel dat je vanuit verschillende stakeholders behoeftes hebt en hiervoor één of meerdere stories uitschrijft. Vandaar dat stakeholdermanagement een essentiële taak is voor een product owner. Wil je weten hoe wij stakeholdermanagement uitvoeren neem dan contact met ons op en we leggen dit graag uit.

 

Zo komen er onder deze epic nog tientallen user stories. Dit geeft duidelijk aan wat er ontwikkeld moet worden om snel waarde toe te voegen aan het product zodat het product gebruiksvriendelijker wordt en de gebruiker een hell-yeah gevoel krijgt om het product te gebruiken. 

 

Wie schrijft een user story? 

Er wordt vaak gedacht dat de product owner verantwoordelijk is voor het opleveren van de stories. Dat is echter niet zo. Iedereen mag en kan stories schrijven. Sterker nog; we raden aan om het team en je stakeholders hierbij te betrekken om zo meer inzage over de items te krijgen. 

 

Note; Het gaat niet zozeer om wie de story schrijft, belangrijk is welke stakeholders er betrokken zijn bij de discussie van de stories.

 

De product owner is wel verantwoordelijk voor het beheren van de lijst met stories; de product backlog. Hierdoor krijgt het scrum team een duidelijk overzicht hoe waardevol een story is. Deze worden in een sprint planning besproken en door middel van planning poker wordt er bepaald hoeveel stories er in de opkomende sprint worden gebouwd. Deze stories worden dan verplaatst naar de sprint backlog. Daarnaast is de product owner ook verantwoordelijk voor het maximaliseren van de waarde van het product. Het is daarom essentieel om te weten welke user stories de meeste waarde opleveren en de backlog uitstekend te beheren en prioriteren. De waarde kan op vele manieren bepaald worden al blijft de behoefte van de eindgebruiker toch een van de belangrijkste reden.

Hoe wordt de waarde van een user story bepaald? 

Het is lastig om écht te weten welke story de meeste waarde oplevert. Het kan zomaar zijn dat er een item is die goed is voor het verhogen van ROI en gebruikerstevredenheid. De keuze is dan snel gemaakt zou je denken. Je gaat als eerst deze item bouwen. Echter om deze functioneel te maken moeten er eerst 3 andere stories gebouwd worden. Welke stories ga je dan als eerste op de sprint backlog zetten? Wij prioriteren op basis van o.a.: 

  • Afhankelijkheid van andere producten of processen

  • Risico voor de kritieke processen

  • Het beschikbare budget

  • Noodzaak voor de gebruiker

  • De potentiële toegevoegde waarde 

  • De kennis van het development team

  • Tijdlijnen

Heb je hulp nodig bij het prioriteren en waarde bepalen, neem dan contact met ons op en wij maken graag tijd voor je vrij. 

Hoe schrijf je goede user stories? 

In scrum/agile wordt de maatstaf INVEST hiervoor gebruikt. 

 

  • I - Independent; stories moeten onafhankelijk zijn, zodat ze allemaal afzonderlijk kunnen worden ontwikkeld en opgeleverd worden.

  • N - Negotiable; Stories moeten besproken worden en er moet ruimte zijn voor onderhandeling om ze te wijzigen. 

  • V - Valuable; Stories moeten resulteren in toegevoegde waarde voor de klant of gebruiker

  • E - Estimable; Stakeholder en het team moeten de stories begrijpen, zodat ze in de sprint planning of refinement ze besproken worden en taken verdeeld kunnen worden. 

  • S - Small; Stories moeten klein genoeg zijn om ze binnen de sprint time-box te releasen. 

  • T - Testable; Stories moeten na release getest kunnen worden. De product owner, development team en stakeholders weten precies wat de story inhoudt en waarop beoordeeld wordt tijdens het testen. Dit wordt gedefinieerd in de defintion of done. 

 

Nog een voor de take-away;

“Als scrum team wil ik begrijpen wat de gebruiker nodig heeft om het product dat we aan het bouwen zijn zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken zodat we weten wat we als eerst moeten ontwikkelen”. Oplossing; user stories uitwerken. 

 

Zoals belooft delen wij graag onze epics en stories. In de onderstaande epic’s tref je redelijk standaard en veel voorkomende user stories. Kom regelmatig terug want we zullen telkens weer wat epics en user stories toevoegen.  

 

Webpage ontwikkeling

  • Inlogscherm 

  • Account aanmaken

  • Homepage 

  • PSP

Diensten

E-commerce

Fintech

Logistiek

Software

Platform

Diensten

Werkwijze

Tarieven

Training

Webshop

@2020 productowner.nl Alle rechten voorbehouden